JOLANTA NIESTRÓJ-MALISZ

Do Teatru Nowego w Zabrzu doszła nieco okrężną drogą, ale zadomowiła się właśnie tutaj. Aktorka Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie, a potem Teatru Zagłębia w Sosnowcu i Sceny Polskiej w Czeskim Cieszynie, mówi, że każda rola jest ważna, byle nie była papierowa. No, ale jeśli zdarzy się taka „szeleszcząca”, to też trzeba na nią znaleźć sposób. Była już Doryną w „Świętoszku” i Elmirą w „Tartuffie”; fascynuje ją obserwacja tego, jak przekład (Boy, Korzeniowski) wpływać może na koncepcję reżyserskiej interpretacji tego samego dzieła. Lubi przedstawienia, w których można wyśpiewać się do woli, nic więc dziwnego, że z sentymentem wspomina tytułowe role w „Madame Sans-Gene” i w „Jadzi wdowie”. Ceni swoją Kasandrę w „Odprawie posłów greckich”, ale nigdy nie odżegnywała się od farsy, bo prywatnie potrafi się śmiać równie szczerze, jak widzowie, oglądający ją w „Farsie na trzy sypialnie” czy w „Skoku z łóżka”. Jest aktorką wszechstronną, zdecydowanie charakterystyczną, co skrzętnie wykorzystywane bywa przez reżyserów. Zdarza się, że w obrębie jednego spektaklu jest obsadzana w kilku drugoplanowych rolach - każdej z nich nadając rys charakterystyczny. Sama artystka mówi na ten temat: Niejednokrotnie jest tak, że role drugoplanowe są ciekawsze, bo ma się mniej czasu na to by zaistnieć na scenie i trzeba zrobić wszystko, żeby z tego drugiego a nawet trzeciego planu się przebić. Nie przeszkadzając jednocześnie pierwszemu planowi. Jeżeli mi się to udaje - to mogę się tylko cieszyć.

Do najważniejszych swoich fascynacji teatralnych zalicza jednak Inez z zabrzańskiej realizacji sztuki J. P. Sartre’a pt. „Przy drzwiach zamkniętych” oraz niewielką, ale nasyconą emocjami postać Kobiety Cmentarnej w II części „Dziadów”, a także brawurową kreację, jaką stworzyła w monodramie „Mój boski rozwód” G.Aron. Zagrała również w spektaklach: „ Bardzo zwyczajna historia” w reżyserii H.Adamka, „Krucytyrk, czyli przedziwne śląski powiarki” w reżyserii W.Hołdysa, „Amelka, bóbr i król na dachu” w reżyserii P.Nosalka, „Pół żartem, pół sercem” oraz “Dawno temu, dziś” w reżyserii T.Obary. Występowała również w filmach m.in. „Barbórka”, „Oda do radości”, „Kryminalni”.

Uhonorowana Nagrodą Indywidualną Jury III Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2003 oraz wyróżnieniem aktorskim Ministra Kultury podczas X Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie – czerwiec 2004 za rolę Marianny Nawrockiej w spektaklu „Wampir” Wojciecha Tomczyka w reżyserii Marcina Sławińskiego
Z okazji Jubileuszu 50-lecia Teatru Nowego w Zabrzu (2009r.) Jolanta Niestrój-Malisz wyróżniona została Złotą Odznaką Honorową „Zasłużony dla Województwa Śląskiego”

 

Na deskach Teatru Nowego w Zabrzu Jolantę Niestrój-Malisz oglądać możemy w spektaklach:

BAJKOWA LISTA PRZEBOJÓW Zbigniew Stryj

BALLADYNA Juliusz Słowacki

CIAŁO MOJE Marek Pruchniewski

DZIADY cz. II Adam Mickiewicz

JASIU ALBO POLISH JOKE David Ives

KOCHAM Marek Koterski

MÓJ BOSKI ROZWÓD Geraldine Aron

O KRASNOLUDKACH I SIEROTCE MARYSI Maria Konopnicka

SCROOGE. OPOWIEŚĆ WIGILIJNA Charles Dickens

ZARĘCZYNY Wojciech Tomczyk

ZBRODNIA I KARA Fiodor Dostojewski

ZEMSTA Aleksander Fredro