to cykl ekranizacji polskiej młodej dramaturgii teatralnej

REPERTUAR FESTIWALU 

Impreza Towarzysząca XVII Ogólnopolskiemu Festiwalowi Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2017

realizowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, największą państwową wytwórnię filmową w Polsce.  16 – 19 października 2017 r. , Miejsce prezentacji: Sala WST Wydział w Zabrzu (ul. Park Hutniczy 3-5). Wstęp wolny !

 

16.10. 2017 r. (poniedziałek) godz.10.00
Igor Gorzkowski
TAJNY KLIENT Reżyseria: Wojciech Pitala

Gorzka komedia, której bohaterem jest „tajny klient”, osoba wynajmowana przez firmy do sprawdzenia jakości pracy zatrudnionych w nich pracowników. Ten współczesny „rewizor”, wciela się w zwykłego klienta restauracji, banku, sklepu, punktu usługowego, czy szkoły tańca, by ocenić jakość świadczonych usług i obsługi. Metoda jego jest niejednoznaczna moralnie, zasadza się bowiem na prowokacji, kłamstwie, wprowadzeniu w błąd, wykryciu i wykorzystaniu słabości kontrolowanego pracownika.
OBSADA: Tomasz Borkowski, Jędrzej Taranek, Matylda Damięcka, Lidia Sadowa, Tomasz Nosinski, Wojciech Kalita, Mateusz Baran, Aleksandra Nowosadko, Mateusz Banasiuk, Arkadiusz Janiczek, Katarzyna Kołeczek.

 

17.10. 2017 r. (wtorek) godz.10.00
Jarosław Murawski HUMANI
Reżyseria: Katarzyna Trzaska

Utwór z gatunku socjologicznego science fiction. Rozwinięte technologie pozwalają na stworzenie istot humanoidalnych, które mają zaspokoić potrzebę bliskości drugiego człowieka. Główna bohaterka po nieudanym związku postanawia kupić humanoida, zaawansowanego technologicznie robota o ludzkim kształcie. Indywidualne oprogramowanie pozwala stworzyć partnera idealnego. Sprawa się komplikuje, kiedy robot potrafiący upodobnić się do człowieka zaczyna wykazywać zdolność do przeżywania, odczuwania i cierpienia. Komedia niepozbawiona refleksji o problemie sztucznej inteligencji, a także o skomplikowanej naturze potrzeb człowieka.

OBSADA: Anna Ilczuk, Mateusz Damięcki, Philippe Tłokiński, Katarzyna Figura, Krzysztof Dracz, Rozalia Mierzicka, Rafał Maćkowiak, Mariusz Zaniewski, Mariusz Grydlik, Małgorzata Ścisłowicz.

 

18.10. 2017 r. (środa) godz.10.00
CZŁOWIEK BEZ TWARZY
Tekst i reżyseria: Andrzej Bartnikowski

Tytułowym „człowiekiem bez twarzy” jest bohater tej czarnej komedii – Rafał, który zdaje się wyznawać w życiu jedną zasadę – spełnia oczekiwania innych wobec swojej osoby i wszystkich oszukuje. Uwodzi pracownicę banku, w którym pragnie zaciągnąć duży kredyt dla swej firmy tylko dlatego, że wyczuwa, że ta tego pragnie. Okłamuje żonę, a gdy ona odkrywa jego zdradę – stara się ratować swe małżeństwo – bo tak wypada. Niezmiennie posługuje się kłamstwem także w działalności biznesowej – prowadzi firmę sprzedającą przez internet buble zamiast markowych towarów. Jego zdaniem klienci chcą być oszukiwani, płacąc połowę ceny i wierząc, że kupują pełnowartościowy produkt. I wszystko może trwałoby nadal na niezmiennych zasadach, gdyby nie pewna niewygodna okoliczność: ciało Rafała buntuje się i bohater mdleje zawsze wtedy, gdy… kłamie. Ta przypadłość staje się źródłem komicznych sytuacji, a zarazem skłania bohatera do refleksji nad swym dotychczasowym, opartym na kłamstwie, życiem.

OBSADA: Sambor Czarnota, Marzena Bergmann, Marta Chyczewska, Zbigniew Zamachowski, Filip Bobek, Sebastian Stankiewicz, Sylwia Karczmarczyk, Przemysław Wasilkowski

 

19.10. 2017 r. (czwartek) godz.10.00
Piotr Domalewski
KOBIETA W LUSTRZE
Reżyseria: Waldemar Raźniak

Pięćdziesięcioletnia Zofia poznaje o dwadzieścia lat od siebie młodszą Annę, prawniczkę, która ma być jej obrońcą w procesie sądowym. Zofia została oskarżona o przekroczenie uprawnień psychoterapeutki – wejście w intymną relację z pacjentem. Okazuje się nim siedemnastoletni chłopak. Co połączyło tę dwójkę ludzi – pożądanie, uzależnienie emocjonalne czy fascynacja skrajnie odmienną osobowością? Rodzice chłopca przedstawili w programie telewizyjnym obciążającą Zofię wersję wydarzeń. Media już osądziły lekarkę, teraz sprawą ma się zająć sąd. Anna zagłębia się w tę historię, przyjmując różne punkty widzenia (prawniczki, dziennikarki, matki chłopca). Początkowa nieufność i wrogość między kobietami zaczyna przekształcać się w specyficzną więź. Sztuka Piotra Domalewskiego jest refleksją nad sferą tabu, pozycją kobiety w społeczeństwie, starzeniem się i emocjami, które nieustannie każą nam weryfikować swój światopogląd. Sztuka została wyróżniona w konkursie na dramat współczesny „Metafory rzeczywistości” w 2015 roku.
OBSADA: Dorota Segda, Patrycja Soliman, Stanisław Linowski