PELCIA, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu - Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

 

Joanna Szczepkowska

Reżyseria i opracowanie muzyczne: JOANNA SZCZEPKOWSKA
Scenografia: AGNIESZKA KRUPIEŃCZYK
  
Dramat
120 min
 
 
Obsada:

JOANNA SZCZEPKOWSKA

JAN JURKOWSKI

 

Kiedy artysta podejmuje decyzję o wycofaniu ze świata, zaczyna się dochodzenie: czy to kwestia nieprzystosowania? Utraty talentu? Wyniosłości? I przede wszystkim: czy ma do tego prawo? Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej, do ciągłych wiadomości na temat ich życia prywatnego i do konieczności bycia dostępnym dla widzów oraz dziennikarzy. Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?

 

W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, 60-letnia kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim – dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta? I kim jest tytułowa Pelcia?

 

Joanna Szczepkowska to postać szeroko znana zarówno z dokonań artystycznych, jak również ze swojej działalności publicznej. Utalentowana aktorka, lubiana pisarka, kontrowersyjna felietonistka – Joannę Szczepkowską trudno jednoznacznie zaszufladkować. W Łaźni Nowej można się było o tym przekonać na zeszłorocznym Festiwalu Uczuć Urażonych, podczas którego wystąpiła w monodramie "Goła baba". Nową sztuką, prezentowaną na naszej scenie, Joanna Szczepkowska powraca do nowohuckiego teatru i do autorskiej działalności scenicznej: pisze, gra i reżyseruje, włączając się do dyskusji o dzisiejszej kondycji artysty.

 

Media o spektaklu:

 

„Zwariowany, śmieszny i bardzo mądry teatr. (...) Szczepkowska z wielkim wyczuciem teatru, opartego na metaforze i skrócie, zbudowała absurdalne monologi i dialogi. Wyziera z nich konflikt pokoleń, obyczajowości i stylu życia.”

 

Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita”

 

„Szczepkowska to genialna obserwatorka, wyłapuje zarówno autentyczny język i maniery młodych,jak i przyzwyczajenia i powiedzonka starszego pokolenia (...) Na „Pelcię” warto iść dla żywych dialogów i świetnego duetu Szczepkowska – Jurkowski.”

 

Mateusz Borkowski, „Gazeta Wyborcza”

 

"Pelcia... rozpięta jest między humorem a nostalgią i ironicznymspojrzeniem na świat. Wszystko odmierzone jest t jednak we właściwych proporcjach."

 

Łukasz Gazur, "Dziennik Polski"

 

 

  • DSC_2345DSC_2345
  • DSC_2503DSC_2503
  • DSC_2362DSC_2362
  • DSC_2576DSC_2576
  • DSC_2482DSC_2482
  • DSC_2272DSC_2272

www.teatrzabrze.pl