Spektakl „O krasnoludkach i sierotce Marysi” w reż. Henryka Adamka zakwalifikowany został do III edycji Konkursu „Klasyka Żywa” w Opolu.

Celem Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą posiadającą potencjał sceniczny i mogącą stać się przedmiotem twórczej reinterpretacji i dialogu z dzisiejszymi odbiorcami.

W skład tegorocznej Komisji Artystycznej wchodzą:
Jarosław Gajewski – przewodniczący

Aktor Teatru Narodowego, profesor zwyczajny Akademii Teatralnej na Wydziale Wiedzy o Teatrze (także prorektor PWST-AT w latach 1993–1999 oraz 2002–2008 oraz kierownik zespołu scen Akademii Teatralnej – Teatru Collegium Nobilium w latach 1999–2008), dyrektor artystyczny Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w latach 2010–2016; członek Komisji Artystycznej (2003–2007) i przewodniczący Jury (2008–2010) Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Jarosław Cymerman
Historyk dramatu i teatru, adiunkt w Zakładzie Teatru Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zajmuje się historią teatru (przede wszystkim lubelskiego), dramaturgią XIX i XX wieku, a także twórczością Józefa Czechowicza (także edytor jego Utworów dramatycznych). Stały współpracownik kwartalnika „Akcent” i miesięcznika „Teatr”.

Ewa Guderian-Czaplińska
Profesor w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy badawczej zajmuje się historią teatru i dramatu antycznego i współczesnego, ich wzajemnymi powiązaniami, a także teatrem polskim dwudziestolecia międzywojennego oraz krytyką teatralną. Autorka książek: Szara strefa awangardy. O dramatach Awangardzistów Krakowskich; Album teatralne. Artyści poznańskich scen 1918-1939; Teatralna Arkadia. Poznańskie teatry dramatyczne 1918–1939. Ostatnio w serii „Dramat polski. Reaktywacja” opublikowała tom dramatów Anny Świrszczyńskiej Orfeusz – w nowym opracowaniu i z obszernym wstępem. Regularnie współpracuje z czasopismami „Dialog” i „Didaskalia”. Była członkinią Komisji Artystycznej pierwszej edycji Konkursu „Klasyka Żywa”.

Patryk Kencki
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Teatru w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk i na Wydziale Aktorskim w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Sekretarz redakcji „Pamiętnika Teatralnego” i wykładowca studiów podyplomowych w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół dramatu, teatru i widowisk staropolskich, tradycji biblijnej oraz polskiej recepcji Molière’a. Ogłosił ponad sto publikacji, w tym monografię Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu 1545–1625 (Warszawa 2012).

Agnieszka Korytkowska-Mazur

Reżyser, scenarzysta, felietonista (współpracowała z Polskim Radiem, pismami teatralnymi, m.in. „Notatnikiem Teatralnym”, „Didaskaliami”, „Sceną”), redaktor (m.in. w Redakcji Kultury i Rozrywki Pr. 1 TVP), wykładowca Collegium Civitas, Wydziału Scenografii ASP w Warszawie. Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Wiedzy o Teatrze i Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie oraz studiów doktoranckich Instytutu Sztuki PAN. Wyreżyserowała wiele spektakli, oper, słuchowisk radiowych w Polsce (m.in. w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu, Białymstoku, Opolu) i za granicą (w Rosji, w Mołdawii, w Szwecji).

Paweł Paszta

Reżyser i pedagog. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie od 2013 roku pracuje jako asystent. W latach 2003–2007 studiował także na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej, ukończył także kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy. Reżyserował wielokrotnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie, a także w Teatrze Norwida w Jeleniej Górze, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, czy Teatrze Horzycy w Toruniu. Jest także instruktorem dramy i pracuje jako pedagog, prowadząc autorskie zajęcia teatralne z młodzieżą w Państwowej Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie na Wydziale Wokalnym. Od 2013 roku jest również w zarządzie stowarzyszenia Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/.

Waldemar Raźniak

Reżyser i aktor; prorektor Akademii Teatralnej (w latach 2015–2016 dziekan Wydziału Aktorskiego, 2014–2015 prodziekan); absolwent Wydziału Reżyserii tejże uczelni; w latach 2011–2014 wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu); ukończył również aktorstwo dramatyczne w PWST w Krakowie (2006) i zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) ); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; reżyserował m. in. w teatrach Warszawy (Wassa Żeleznowa Maksyma Gorkiego w Och-Teatrze; Mistrz i Małgorzata M. Bułhakowa w Collegium Nobilium), Łodzi, Gdyni (Joanna Szalona; Królowa Jolanta Janiczak), Białymstoku (Burza Wiliama Szekspira w BTL), oraz w Bytomiu; reżyseruje również spektakle teatru tańca, muzyczne i operowe. W 2016 roku zadebiutował w teatrze TV spektaklem Kobieta w lustrze Piotra Domalewskiego.

 

 

Maria Konopnicka

Adaptacja i reżyseria: Henryk Adamek
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Kostiumy: Marta Hubka
Muzyka: Edward Czerny
Inspicjent/sufler: Edyta Bicz

Bajka
 1 godz. 30 min.
 
 
Obsada:

ANNA KONIECZNA

KASIA ŁACISZ-KUBACKA

DANUTA LEWANDOWSKA

DAGMARA NOSZCZYK

JOLANTA NIESTRÓJ-MALISZ

RENATA SPINEK

JOANNA ROMANIAK

GRZEGORZ CINKOWSKI

MARIAN KIERYCZ

KRZYSZTOF URBANOWICZ

MARIAN WIŚNIEWSKI

DAWID CZERNIK gościnnie na skrzypcach

 
  • krasnoludkach982krasnoludkach982
  • krasnoludkach955krasnoludkach955
  • krasnoludkach614krasnoludkach614
  • krasnoludkach222krasnoludkach222
  • krasnoludkach218krasnoludkach218
  • krasnoludkach851krasnoludkach851
  • krasnoludkach483krasnoludkach483
  • krasnoludkach433krasnoludkach433
  • krasnoludkach230krasnoludkach230
  • krasnoludkach320krasnoludkach320

Spektakl bierze udział w III edycji Konkursu na Inscenizację

Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Marysia i dobroduszne Krasnoludki, opisane w XIX wieku przez Marię Konopnicką, wszechstronną pisarkę, która należy do grona najwybitniejszych twórców literatury dziecięcej, powracają na deski teatru Nowego w Zabrzu w atrakcyjnej, muzycznej adaptacji i reżyserii Henryka Adamka – znanego m.in. z realizacji spektaklu dla dzieci „Scrooge. Opowieść Wigilijna”.

Klasyczna bajka, czytana przez wiele pokoleń, tym razem przedstawiona przez aktorów zabrzańskiej sceny to porcja znakomitej zabawy, ale też i wzruszeń. To opowieść o przyjaźni i miłosierdziu, w którym tkwi niesamowita siła, i o tym, że warto walczyć z przeciwnościami czasem okrutnego losu.

Maluchy poznają perypetie mądrego króla Krasnoludków – Błystka, zadziornego Podziomka i wielce uczonego Koszałka-Opałka. Doświadczają też spotkania z wyniosłą i dumną Królową Tatrą, która nie jest aż tak straszna, jakby mogło się wydawać. Przede wszystkim jednak młoda publiczność angażuje się w trudny los tytułowej sierotki Marysi.

Baśń porusza najlepsze uczucia, budzi życzliwość zarówno dzieci, jak i dorosłych. Pokazuje, że nie można być obojętnym na los innych, i że należy czerpać radość z bezinteresownej pomocy potrzebującym. Uczy szacunku dla pracy, umiłowania piękna, ale przede wszystkim współczucia i miłosierdzia. Jasno określa wartości, dzięki którym stajemy się lepszymi ludźmi.

Niewątpliwie dużym atutem przedstawienia jest urok ówczesnego języka a także muzyka Edwarda Antoniego Czernego (ur. 1917 r.) – polskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera związanego z Hindenburgiem (dzisiejsze Zabrze).

Czy Koszałek-Opałek odnajdzie długo wyczekiwaną wiosnę? Czy Krasnoludki pomogą sierotce Marysi odnaleźć zagubione gąski i przechytrzyć podstępnego Lisa Sadełko?

O tym musicie przekonać się sami!

 

 

 

 

 

Prawa autorskie:

Premiera: 28 maja 2017 r.

Fotografie: Paweł JaNic Janicki